Eerste leerjaar

Thema 'flits'

De leerlingen maakten tijdens het thema ‘flits’ kennis met verschillende soorten lichtbronnen. De leerlingen experimenteerden met zaklampen en gingen op zoek naar wat licht doorlaat en wat niet. Ze maakten ook allerlei schaduwen met hun lichaam.

Samen,lezen, begrijpend lezen en toneeltjes met 1L en 2L

Samenlezen vinden we leuk. Samen met de app van mol en beer oefenden we samen het lezen ,het begrijpen en het spelen van een verhaaltje.

Wij voelen en voelen...

We experimenteerden…

Wat kan je voelen? Harde, koude, natte, zachte, ruwe, gladde, … materialen.

Waar kan je ze voelen? Op je voorhoofd, je handen, je vingers, je armen, je rug?

We maken met verschillende materialen ons eigen voelzakje.

We hebben heel veel dingen gevoeld en uitgeprobeerd.

Zout, bloem, zeep, water, schors, pasta, krijt, stro, zaagsel, pluimen, maïs, ribbelkarton, kleefletters, wol, vilt,

scheerschuim, gel, spijkers, piepschuim, zijde, mos, bubbelplastic, knuffelberen, stof, …

Sommige kinderen werden heel nieuwsgierig: Wat zou er gebeuren als ja bruine zeep mengt met water en zout? Hoe zou dit voelen? Wat gebeurt er? Er komen plots klonters.

Kleine wetenschappers en proefondervindelijke rupsenkindjes vonden het geweldig.

We maakten elk ons eigen “senso” voelzakje en maakten ons voelhoekje in de klas.

Zintuigen

We leren over de zintuigen.

We proeven, horen, ruiken, voelen , zien en smaken.

We zetten even een andere bril op om de dingen juist en anders te zien.

We deden enkele smaakproeven.

We leerden zoete, zoute, bittere en zoute dingen proeven.

Ken jij de smaak van zoute chips, citroen, witloof, pompelmoes, een snoepje, zilveruitjes, zoete druiven, mandarijn, mango, peer? We proefden ze allemaal.

Een jaartje rond

We leerden over de maanden van het jaar , de weken en de dagen.

De kinderen van de rupsenklas schilderden een eigen jaarkalender.

Kan jij ze in de juiste volgorde plaatsen?

Het begin van 2020

Mateo was als eerste jarig in dit nieuwe jaar.

Op 3 januari mocht Mateo de kaarsjes uitblazen. Hiep hiep hoera!

We leren over de dagen en de maanden van het jaar.

We schilderden en knutselden onze eigen jaarkalender.

Herken jij de juiste volgorde van de maanden? Ken je ze ook alle 12 uit het hoofd?

HLN... Het laatste nieuws uit de rupsenklas

Pola bracht fruit mee. We proefden… Mmm lekker die appels en kaki’s. ;-)

Toen we het woordje pen leerden, kregen we allemaal onze eigen pen.

Daar konden we onze eerste nieuwjaarsbrief zelf mee schrijven.

We speelden toneel. De juf vertelde het verhaal van de wolf en de 7 geitjes en wij mochten in een rol kruipen.

Mieleke meter kwam op bezoek. We leerden meten samen met hem. We konden de klas , de deur en de gang meten.

We knutselden onze nieuwjaarsbrieven.

Gelukkig nieuwjaar iedereen. Een fijn 2020 !

Op zoek naar de verstopte spiekpietjes!

Op vrijdag 22 november zijn we op uitstap gegaan naar het Fort Napoleon in Oostende samen met het eerste leerjaar. Daar gingen we op zoek naar de verstopte spiekpietjes en luisterden samen naar het verhaal ‘Het Zilveren Belletje’. De opdracht was om samen 20 spiekpietjes te vinden die verstopt zaten in de keukenkasten, op de zolder, in de toiletten, onder het tapijt en op nog veel andere leuke plekken! Joepie, we hebben ze allemaal gevonden!

Na de zoektocht hadden we nog even de tijd om gezellig samen te spelen op het strand. We zochten samen naar mooie kleurrijke schelpen, maakten zandkastelen, speelden spelletjes en nog veel meer.

We hebben enorm genoten van deze dag!

Spiekpietjes Oostende

Samen met 1L en 2L gingen we naar het fort Napoleon in Oostende om om er de doe-expo van de spiekpietjes te zien.

Sommige kinderen hadden echt gehoopt de kleine hulpjes van de sint te zien in levende lijve.

We konden ze alleen maar horen. En zoeken…

20 spiekpietjes zaten verstopt in de keuken, in de toiletten, in de woonkamer, in de kast en op zolder.

Het was toch een fijne uitstap en het weer zat helemaal mee.

Geen wolkje aan de lucht…

We konden nog even spelen in het zonnetje aan het strand.

Dank aan papa Bruno en papa Stefaan om mee te gaan.

Muzodag : Papier hier!

We experimenteerden met papier en de techniek collages.

We maakten werkjes rond blij zijn, lievelingskleuren, vierkant, tegenstellingen, … met papier.

We maakten een domino met de werkjes.

Er werd veel gescheurd, geknipt, geplakt en ook veel gepraat.