Tweede leerjaar

Techniekdag : pizza maken

Techniekdag: bouwen met papier!

Toen we de klas binnenkwamen lag er een brief op ons te wachten…
Het was een brief van professor McBlauwdruk! Hij daagde ons uit om een zo hoog en zo stevig mogelijke toren van papier te bouwen.

De kids gingen aan de slag en probeerden verschillende manieren uit om het papier om te toveren tot een stevige constructie. Toen iedereen de techniek onder de knie had kon het echte werk beginnen: een reuzegrote toren bouwen.

Achteraf voerden we een test uit op de verschillende torens. We kwamen tot de conclusie dat de grootste toren niet altijd de stevigste is. Korte stroken papier geven meer stevigheid dan lange. Het is ook belangrijk om kritisch en net te werken; scheef geknipte of geplakte stroken geven een onstabiele toren.

Achteraf verdienden de kinderen de enige echte McBlauwdruk prijs: een medaille mét handtekening. Wauw!

Samen,lezen, begrijpend lezen en toneeltjes met 1L en 2L

Samenlezen vinden we leuk. Samen met de app van mol en beer oefenden we samen het lezen ,het begrijpen en het spelen van een verhaaltje.

Toneel van de ondeugende pieten

 De kinderen van het 2e leerjaar hebben zelf een toneel voorbereid voor de Sint.

We gingen samen aan de slag in de klas en verzonnen zelf de tekst voor ons toneel. Dit hebben we dan thuis en in de klas ingeoefend met zelfgemaakte en meegebrachte materialen.

Wat hebben ze dit schitterend gedaan! Via onderstaande link kunnen jullie meegenieten van ons toneel!

https://youtu.be/-_ikLNxhds4

Welke slinger kiezen we voor in onze kerstboom?

Samen gingen we in klas op zoek naar de slinger die perfect in onze boom past. Hierbij zochten we naar de langste en de kortste slinger en dit controleerden we uiteraard met onze meetlat, tot op de centimeter correct! Uiteindelijk hebben we de ideale slinger gevonden en onze boom samen versierd in de klas.

Op zoek naar de verstopte spiekpietjes!

Op vrijdag 22 november zijn we op uitstap gegaan naar het Fort Napoleon in Oostende samen met het eerste leerjaar. Daar gingen we op zoek naar de verstopte spiekpietjes en luisterden samen naar het verhaal ‘Het Zilveren Belletje’. De opdracht was om samen 20 spiekpietjes te vinden die verstopt zaten in de keukenkasten, op de zolder, in de toiletten, onder het tapijt en op nog veel andere leuke plekken! Joepie, we hebben ze allemaal gevonden!

Na de zoektocht hadden we nog even de tijd om gezellig samen te spelen op het strand. We zochten samen naar mooie kleurrijke schelpen, maakten zandkastelen, speelden spelletjes en nog veel meer.

We hebben enorm genoten van deze dag!

Spiekpietjes Oostende

Samen met 1L en 2L gingen we naar het fort Napoleon in Oostende om om er de doe-expo van de spiekpietjes te zien.

Sommige kinderen hadden echt gehoopt de kleine hulpjes van de sint te zien in levende lijve.

We konden ze alleen maar horen. En zoeken…

20 spiekpietjes zaten verstopt in de keuken, in de toiletten, in de woonkamer, in de kast en op zolder.

Het was toch een fijne uitstap en het weer zat helemaal mee.

Geen wolkje aan de lucht…

We konden nog even spelen in het zonnetje aan het strand.

Dank aan papa Bruno en papa Stefaan om mee te gaan.

Muzodag : Papier hier!

We experimenteerden met papier en de techniek collages.

We maakten werkjes rond blij zijn, lievelingskleuren, vierkant, tegenstellingen, … met papier.

We maakten een domino met de werkjes.

Er werd veel gescheurd, geknipt, geplakt en ook veel gepraat.

Op bezoek naar de bibliotheek met het 1e en 2e leerjaar

Doorheen het jaar krijgen we leuke boeken om in te lezen van de bibliotheek, maar we vroegen ons af hoe een bibliotheek er eigenlijk uitziet en hoe we verschillende boeken kunnen kiezen.

Op maandag 21 oktober brachten we een bezoek aan de bibliotheek en mochten we zelf genieten van het zoeken naar verschillende soorten boeken. We zochten een leuk plekje uit om rustig te kunnen lezen.

Tekenen van een skyline

In het 2e leerjaar werkten we deze maand rond verschillende gebouwen en leerden we de begrippen :open bebouwing en halfopen bebouwing. We maakten kennis met google maps en zochten huizen en straten op. Nadien maakten we een skyline van gebouwen.