Gezelschapsspelletjes met het eerste leerjaar!
Hoekenwerk rond Sinterklaas met het eerste leerjaar!
Technopolis op school!
Vandaag konden de leerlingen van de lagere school genieten van een prachtige voorstelling van Technopolis. Deze voorstelling kregen ze cadeau van de Sint. En het was zeker meer dan de moeite! Kijk maar!
Veters strikken en knopen maken!
Vandaag kwam meester Dirk in de klas en dat betekent “techniek”. We leerden onze veters strikken en verschillende soorten knopen maken.
Genieten jullie mee van de vele foto’s?
Sinterklaas op de Cocon!
Wat was dat een leuk dagje! Genieten jullie mee van de vele foto’s?
Hoekenwerk "verdriet" met het eerste leerjaar.
Vlak voor de vakantie nodigde juf Mieke van het eerste leerjaar ons uit om met haar klas een dagje te werken rond verdriet. We ontdekten het in verschillende hoeken met al onze zintuigen.
Hoe voelt verdriet? Kan je verdriet horen of zien? Kan je verdriet ruiken?
We maakten ook een gevoelswijzer zodat we konden tonen hoe we ons voelen.
Speuren naar sporen!
Vandaag kwam meester Dirk in de klas. Hij liet ons zoeken naar allerlei verschillende sporen. We ontdekten dat er overal sporen zijn, zelfs in Rieme. Er zijn sporen in het zand, in de modder, in het water, in de sneeuw,….. en zelfs in de natuur.
En als echte speurneuzen gingen we op zoek!
Hoera, een baby geboren!
Hallo allemaal!
Maandag was Jules dolenthousiast! Hij liet ons trots zijn dikke buik zien. Was hij ziek, te veel gegeten? Hij was in het weekend op bezoek geweest bij zijn tante die een baby heeft gekregen. Aan de hand van de prenten vertelde Jules over het babybezoek en wat hij met de ballonnen deed … Ja met een ballon toverde hij ook een dikke baby buik! Dat wilden wij ook wel! We ondervonden dat niet alles even gemakkelijk is met een dikke buik …
Jules bracht ook allerlei spullen mee om voor de baby te kunnen zorgen. We moesten zoeken wat op ons kaartje stond afgebeeld, daarna mochten we vertellen wat het is en wat een baby er mee moet doen.
We sorteerden de voorwerpen in 4 groepen: om te eten, om te spelen, om in bad te gaan, om te slapen. Ook de vele leuke spulletjes die jullie mee gaven sorteerden we in de juiste groep! Dank jullie wel!
Na een dagje zwanger zijn (wie wilde) werden onze baby’s geboren! De meeste mama’s en papa’s waren sprakeloos maar hier en daar werden er namen genoemd voor de pasgeboren baby’s. De eigen naam of namen van broertjes of zusjes! We waren in ieder geval heel blij met onze baby’tjes.
We kregen bezoek van baby Estelle, het babyzusje van Rémi dat in september werd geboren.
Mama Lynn liet ons zien hoe je een baby moet wassen… Het was een leuk bezoek, bedankt mama Lynn en Estelle!
En toen was het onze beurt. Ook wij mochten onze baby wassen, afdrogen en verluieren! Er werd soms wat bruut maar ook heel liefdevol gehandeld!
We kregen ook bezoek van een tweeling! Vince liet ons trots zijn broer en zus zien, Rune en Manon!
Dat vonden we leuk want ze konden al stappen en fijn met ons spelen! Bedankt voor jullie bezoekje!
We leerden een wiegeliedje om de baby te troosten:
Kleine baby ween niet meer.
’k Wieg je zachtjes heen en weer.
’k Geef een kusje op je snoet.
Wees maar stil en slaap heel zoet.
We knutselden een cadeautje voor baby Estelle en voor Rune en Manon die op bezoek kwamen in de klas.
We oefenden de begrippen groot en klein in drie groepen. Met materiaal, groot en klein sorteren of van klein naar groot kleven.
We luisterden naar een babyverhaal, speelden taalspelletjes en we bewonderden elkaars babyfoto’s.
Heel wat vriendjes konden hun eigen babyfoto terugvinden, voor sommigen was het moeilijk…
Ik nam een kopie van de foto’s om in ons themaboek te kleven. Zo kunnen we elkaar als baby in de boekenhoek blijven bewonderen en kunnen we blijven raden …
We sloten onze week af met bezoek van het tweede leerjaar. In kleine groepjes kwamen ze ons een verhaal voorlezen!
Partnerlezen in het tweede leerjaar.
De leerlingen van het tweede leerjaar oefenen in de loop van de week verschillende teksten in hun verrekijker leesboek en op vrijdag lezen ze de teksten aan elkaar voor.