Thema gevoelens

Hallo iedereen!

De voorbije week werkten we in de klas rond gevoelens aan de hand van het prentenboek ‘Het
kleurenmonster’. Elke dag werd een stuk uit het boek voorgelezen.
Het kleurenmonster was dan ook in de war en een meisje hielp hem om elk gevoel
een plaatsje te geven. Zo maakten we kennis met de 4 basisgevoelens.

Op maandag werkten we rond blij zijn. We keken naar een filmpje en mochten na
het filmpje vertellen waardoor de kinderen blij werden. In een kringgesprek
vertelden we elkaar waar wij blij van werden. Televisie kijken, superman
spelen, schommelen, dino’s, ronddraaien, muziek (van k3), …
We mochten ook schilderen met blije kleuren en we mochten een manier kiezen
waarop we blij werden. Sommigen schilderden met hun neus, anderen met een
penseel of met hun handen.

Dinsdag werkten we rond verdriet. We keken naar foto’s van mensen met verdriet en
zochten naar materialen die troost kunnen bieden. Knuffels en zachte dingen
vonden we een goed idee. Ook een telefoon kozen we zodat we ons verdriet kunnen doorvertellen aan de
telefoon in een alsof gesprek met mama of papa! We deden ook samen met de
kinderen van het eerste leerjaar aan Sherborne (lichaamsbesef ontwikkelen,
leren vertrouwen op een ander, verdraagzaam zijn).

Woensdag kwam het gevoel boos aan bod! We bekeken een heleboel situaties en gingen ze
dan sorteren in twee groepen (goed boos zijn en verkeerd boos zijn). Zo wisten
we heel goed dat je boos mag zijn, iedereen is wel eens boos maar hoe je boos bent
is een groot verschil. Je mag brullen, stampen, vuisten maken, springen, … maar anderen pijn doen
omdat je boos bent is niet ok! We zochten opnieuw naar materialen voor in ons monsterhoekje
(=gevoelenshoekje).
Een strandbal om in te boksen bij een boze bui, krantenpapier om te scheuren of
proppen van te maken, pittenzakjes om boos op de grond te gooien, een boze
stoel om even de afzondering op te zoeken als het nodig is.
We mochten ook op boze muziek schilderen door met onze spons door de verf te
springen!

Donderdag werkten we rond bang zijn. We vertelden elkaar waar we wel eens bang
voor zijn. Dieren als een olifant, een leeuw, een panter kwamen aan bod, ook
bang zijn voor spoken, draken, slechteriken, dieven, zwarte piet, … We maakten
ook sensory bottles voor in ons monsterhoekje. Flessen in verschillende kleuren
met kleine materialen om naar te kijken en rustig van te worden.

Vrijdag vierden we de juf haar verjaardag! Daar werden we
vrolijk van! We smulden lekkere donuts die we mochten versieren met slagroom en
snoepjes, sommige kindjes kregen ook een lekker waterijsje.
Doorheen de week werkten we aan onze gevoelsmeter voor thuis en die werkten we
vrijdag af. We maakten ook kneedballonnen met bloem voor in ons hoekje en
sorteerden situaties en plaatjes op gevoel. We hebben met emoties verklankt met
muziekinstrumenten en we luisterden naar het volledige verhaal waarin we ook ontdekten
dat er nog meer gevoelens zijn! Gevoelens als rust, verliefd, verlegen, moe
zijn, trots! Dat ervaren we ook regelmatig kijk maar naar de foto’s! Trots op
onze bouwwerken, trots op onze puzzels!

Het was een heel boeiende week en ons hoekje blijft het hele schooljaar om onze
gevoelens goed te leren kennen en te leren uiten!