Een dino en een vulkaan, waar komen die vandaan?

Deze week werkten we verder rond de dinosaurussen.
We werkten onze geknutselde dino verder af door hem ogen te geven en een patroon: vlekken, strepen of stippen d.m.v stempelen, knippen of scheuren.
We ontdekten vorige week al dat er in de boeken en bij het speelgoed bij de dino’s vaak vulkanen staan afgebeeld. We gingen dan ook op zoek naar het antwoord op de vraag: “Wat is een vulkaan?”
We mochten vertellen wat we er zelf al over weten en keken naar een filmpje van een vulkaan.
Bij de brainstorm kwamen we zelf op woorden als berg, vuur, lava, uitbarsten, dinosaurussen, lavabollen, rook, … Samen kwamen we dus zelf op het antwoord van onze vraag.

We luisterden naar boze vulkaanmuziek. We deden eerst de bewegingen met ons lichaam en deden dan aan schrijfdans, de muziek met beide handen en verschillende bewegingen weergeven op papier. We gingen ook aan de slag en maakten samen een grote vulkaan van papier maché om later mee te kunnen spelen in de klas. Als hij droog was, mochten we hem helemaal schilderen!
We mochten ook puzzelen, stukjes skelet van de dino’s zoeken in de rijst, …
We sorteerden ook de dino’s, planteneters of vleeseters. We zochten ook welke dino bij welk skelet hoorde want we kwamen er ook achter dat er nu geen dino’s meer bestaan maar dat we wel nog hun beenderen kunnen vinden.
We sloten onze week af met onze vulkaan die uitbarstte. De juf mengde water met kleurstof, voegde baking soda en dreft toe en schudde alles. Door azijn toe te voegen, kregen we een echte uitbarsting!

Het was echt een heel leuk en boeiend thema dat voor sommigen nog langer mocht duren 😊