Eerste kleuterklas

Ik voel me boos, bang, verdrietig en blij!

Hallo allemaal,

De voorbije week werkten we rond de vier basisgevoelens blij, boos, bang en verdrietig.
We ervaarden het gevoel blij wanneer we een snoepje kregen van de juf en als we belletjes van de bellenblazer mochten kapot prikken. Zo vertelden we over je blij voelen en wat je dan allemaal kan doen. Sommige vriendjes hadden hele leuke vreugdedansjes! We vertelden elkaar waar we blij van worden.
We sorteerden onze kleuren verf en gingen met de blije, lichte kleuren schilderen met onze handen want dat vinden we heel erg leuk. We luisterden ook naar het verhaal van de mooiste vis van de zee die heel blij werd van samen spelen en samen delen.
Draakje vurig kwam ook bij ons langs. In zijn boek liet hij ons zien hoe boos hij kon worden en waarom. We probeerden heel boos te stampen met onze voeten of te zuchten om de boosheid te laten verdwijnen. Af en toe doen we elkaar pijn als we boos zijn maar we oefenen om het anders te doen want pijn doen hoort niet.
Bij juf Isaura werkten we rond bang zijn en mochten we alles waar we bang voor zijn in de ballon blazen. Door de ballon te laten vliegen, zien we ook onze angsten wegvliegen. We mochten ook een angstmonstertje maken door verf uit te blazen op papier met een rietje.
Jules zat op een morgen helemaal in een bolletje. Was hij bang, boos of verdrietig? We hoorden hem huilen, dus wisten we dat hij verdriet had. Hij was zijn lievelingskussen kwijt! Gelukkig konden we Jules helpen en na even zoeken hadden we het terug gevonden! We gingen opnieuw praten met elkaar en vertelden wat ons soms droevig maakt. We luisterden naar het verhaal van Anna die haar mama mist.
We mochten ook foto’s bij het juiste gevoel kleven, onze 4 gevoelens uit knippen om op ons doosje te kleven en ons doosje leuk versieren. We speelden ook een praatspel waarbij we een emotie draaiden en een bijhorend kaartje moesten zoeken. We mochten dan vertellen wat er op het kaartje zou kunnen gebeurd zijn of waarom iemand zich zo zou voelen.
Dat ging heel goed. We sloten de week af door 1 van de vier aangebrachte voorwerpen te nemen en te vertellen waarom we ons zo gevoeld hadden.

Hopelijk lukt het thuis ook op die manier! Veel succes met het doosje.

Galina is jarig!

Hallo allemaal!

Hiep hiep hieperdepiep! Vandaag vierden we Galina’s vierde verjaardag in de klas!
Een hele dikke proficiat lieve meid met jouw dagje! Het was een fijn feestje in de klas. Hopelijk vond je het tof! We hebben gezongen, gedanst, kaarsjes op de taart uitgeblazen, opdrachten gekozen en uitgevoerd en in de verjaardagskoffer gepiept. We mochten ook genieten van een lekker cakeje en een sapje.
Dank jullie wel lieve mama en papa voor het lekker eten en drinken. We hebben er van genoten.

Veel plezier met de foto’s van het feestvarkentje :)

Een dino en een vulkaan, waar komen die vandaan?

Deze week werkten we verder rond de dinosaurussen.
We werkten onze geknutselde dino verder af door hem ogen te geven en een patroon: vlekken, strepen of stippen d.m.v stempelen, knippen of scheuren.
We ontdekten vorige week al dat er in de boeken en bij het speelgoed bij de dino’s vaak vulkanen staan afgebeeld. We gingen dan ook op zoek naar het antwoord op de vraag: “Wat is een vulkaan?”
We mochten vertellen wat we er zelf al over weten en keken naar een filmpje van een vulkaan.
Bij de brainstorm kwamen we zelf op woorden als berg, vuur, lava, uitbarsten, dinosaurussen, lavabollen, rook, … Samen kwamen we dus zelf op het antwoord van onze vraag.

We luisterden naar boze vulkaanmuziek. We deden eerst de bewegingen met ons lichaam en deden dan aan schrijfdans, de muziek met beide handen en verschillende bewegingen weergeven op papier. We gingen ook aan de slag en maakten samen een grote vulkaan van papier maché om later mee te kunnen spelen in de klas. Als hij droog was, mochten we hem helemaal schilderen!
We mochten ook puzzelen, stukjes skelet van de dino’s zoeken in de rijst, …
We sorteerden ook de dino’s, planteneters of vleeseters. We zochten ook welke dino bij welk skelet hoorde want we kwamen er ook achter dat er nu geen dino’s meer bestaan maar dat we wel nog hun beenderen kunnen vinden.
We sloten onze week af met onze vulkaan die uitbarstte. De juf mengde water met kleurstof, voegde baking soda en dreft toe en schudde alles. Door azijn toe te voegen, kregen we een echte uitbarsting!

Het was echt een heel leuk en boeiend thema dat voor sommigen nog langer mocht duren 😊

Rémi is jarig!

Hallo allemaal!

Hiep hiep hieperdepiep! We vierden vandaag Rémi’s vierde verjaardag in de klas!
Een hele dikke proficiat lieve schat, hopelijk heb je van je feestje genoten.
We zongen en dansten op onze verjaardagsliedjes! We riepen van hiep hiep hoeraaa en gaven een spetterend vuurwerk. Rémi koos vier opdrachten liet met trots de inhoud van de verjaardagskoffer zien.
We konden ook genieten van een superheldensapje en een lekker stukje cake! Superleuk en ook heel lekker! Dank je wel lieve mama en papa van Rémi, we waren heel blij!
Veel plezier met de foto’s ;)

We vinden een bijzonder ei ...

Hallo dag iedereen!

De voorbije week deden we een heel bijzondere ontdekking in de zandbak. We vonden er een heel groot ei met vlekken. Sommigen dachten dat het van een vogel was maar al heel snel wisten we dat het om een dino ei zou gaan. Dan maar afwachten en zien welk diertje er uit zou komen. We hielden het eitje lekker warm zodat het snel zou uitkomen. Om het ei een warme thuis te geven gingen we aan de slag en kleurden we dinovriendjes en gingen we aan het knutselen. We knutselden allerlei dino’s zodat het ei zich niet alleen zou voelen…
Dinsdag hoorden we gekraak en ja hoor er kwam een mini dino uit het ei. We bekeken kaarten met verschillende soorten dino’s en vergeleken die met onze pasgeboren baby. We twijfelden aan twee soorten en besloten te kijken hoe hij verder groeide. We gaven onze baby de naam Tireks!
Donderdagmorgen waren we enthousiast en zagen we heel duidelijk dat het om een baby t-rex ging want hij was in die twee dagen al gegroeid.
Vrijdagmorgen hoorden we een soort van gebrul… Eerst dachten we dat het de baby was maar het kwam van buiten! En ja hoor, daar was mama dino. Ze kwam haar baby zoeken. We hadden goed voor haar baby gezorgd en ze waren blij dat ze terug samen waren!

Geniet van de vele dino activiteiten want dat hebben wij zeker ook gedaan!

Dré is jarig!

Hoeraaa! Gefelicitaart lieve Dré! Vandaag mocht jij 4 kaarsjes op de taart uitblazen.
Het werd opnieuw een super feestje. We hebben gezongen en gedanst en keken nieuwsgierig naar alles wat uit de verjaardagskoffer kwam. De jarige werd geknuffeld en kreeg hier en daar ook een stoere boks. Hij koos ook vier opdrachten uit die we allemaal samen uitvoerden en mocht ook de kaarsjes uitblazen. We smulden onze buikjes rond met spidermancake en we kregen ook een lekker sapje. Bedankt lieve mama en papa voor de traktatie!
Geniet verder van jouw dag flinke kerel tijdens de vakantie! Dikke verjaardagszoen!

Marie is jarig!

Hieperdepiep hoeraaa! We vierden vandaag Marie haar vierde verjaardag in de klas!
We maakten er een gezellig en vrolijk feestje van! We hebben gezongen en gedanst voor de jarige. We keken naar de inhoud van de verjaardagskoffer. De jarige werd geknuffeld, mocht vier opdrachten uitkiezen en blies de kaarsjes op de taart uit.
’s Namiddags konden we aan de feesttafel smullen van een lekkere cupcake en een snoepje. Bedankt lieve mama en papa voor zoveel lekkers. We dronken ook de laatste sapjes op die we kregen van Aysima voor het kerstfeestje.
Op jouw verjaardag Marie! Een hele dikke proficiat lieve schat, hopelijk heb je er van genoten.

Een lieve snoet en een gekke hoed!

Hallo iedereen

 

Deze week werkten we in de klas rond het thema: “Met carnaval zie je gekke hoeden overal.”
Jules zag er bijzonder uit met een zwarte hoge hoed en een stokje. We wisten al snel dat hij zich verkleedde in een tovenaar of goochelaar. Hij toverde dan ook een pluim uit zijn hoed!
Er was jammer genoeg maar één pluim, dus spraken we af dat wij in de klas onze pluimen konden verdienen. Wat zouden we heel flink kunnen doen om een pluim te verdienen? We kozen voor het opruimen. Elke keer als we flink opruimen, komt er een pluim bij op onze hoed.
Maar dan was er de volgende vraag: hadden wij al een hoed? Neen, helemaal niet!
Na wat denken en zoeken, kwamen we erbij om er zelf één te maken.
We konden uit verschillende vormen kiezen en mochten ook zelf de kleur of kleuren kiezen en gingen ijverig aan de slag.
We hebben allerlei hoeden waargenomen en van dichterbij bekeken. Ook de vele mooie hoeden en petten die jullie van thuis hadden meegebracht. Superleuk, een dikke dank je wel daarvoor.

We leerden het lied ‘hoedje van papier’, we speelden uitbeeldspelletjes, kijkspelletjes, zochten de juiste kledij bij de juiste hoed, … We gaven ook carnavalsfiguren de juiste hoed, speelden een kleur- en vormenspel, …
We sloten onze week af met het filmpje te bekijken voor de grootouders. We vonden het super om onszelf bezig te zien! Tot volgende week!

Gezellig bij oma en opa!

Hallo iedereen!

De voorbije korte week, werkten we in de klas rond onze grootouders.
We bekeken prenten van grootouders met hun kleinkinderen en mochten vertellen wat we op de plaat zagen, wat oma of opa aan het doen was en of we dat ook al met oma of opa deden.
Jules liet dan trots de foto’s van zijn grootouders zien en ook wij hadden onze grootouders meegebracht. We ontdekten heel wat leuke benamingen voor onze grootouders, oma en opa, omie en opie, maar ook Nona, Maraine, Grootmoe, Moetie, Zazza, Nagyi, Papi, …
We waren dan ook supertrots als we over onze grootouders mochten vertellen!
Omdat onze grootouders zo een grote plek in ons hartje hebben zijn we aan het werk gegaan.
We knutselden aan een mooi cadeau voor beide grootouders. We oefenden ons dansje en ons versje goed in. We speelden een gezelschapsspel en memory met oma’s taartjes. We maakten net als oma een mooie krans met parels die elkaar afwisselden in kleur. Net als opa gingen we bouwen en verhalen vertellen. Het was een heel gezellige week!

Dokter, ik heb me pijn gedaan!

Hallo iedereen!

Deze week werkten we verder rond de dokter in het thema: “Dokter, ik heb me pijn gedaan!”
Jules, onze klaspop, liep op zijn kousen door de klas en gleed uit. Hij botste met zijn hoofd tegen de tafel en had een gabbe… We moesten dus opnieuw de dokter bellen. Jules kreeg drie draadjes in zijn hoofd en zo leerden we verder over de dokter. We leerden hoe we wondjes moesten verzorgen en zorgden opnieuw heel liefdevol voor elkaar in de doktershoek.
Donderdag kregen we dan bezoek van de verpleegster die Jules zijn draadjes verwijderde en ook onze pijntjes verzorgde. Het was opnieuw een superweekje! Geniet van de foto’s!