Zesde leerjaar

Sinterklaas op de Cocon!

Wat was dat een leuk dagje! Genieten jullie mee van de vele foto’s?

De oktobermaand in de Vlinderklas!

De tijd vliegt… De maand oktober zit er ondertussen ook al op en het was opnieuw een drukke maand…

Het grootste deel van de maand werkten we rond het thema “Sport en spel, voel je goed in je vel”. We startten dit thema met een brainstorm en gingen daarna met een soort contractwerk per 2 aan het werk. Op eigen tempo maakten we alle opdrachten. Het was leuk om zelf te kiezen welke opdrachten we eerst deden en welke we voor het laatst hielden. Ook de muzische lessen stonden in het thema van sport en spel. We hielden ook een mini-competitie waarin we het tegen elkaar opnamen in verschillende disciplines: penalty’s trappen, pingpong, springtouwen,… Het hoogtepunt van ons thema was toch wel het bezoek van Ben Rottiers (Pol uit FC De Kampioenen). Al zijn/waren we niet allemaal even grote fan van de reeks, toch was het speciaal om een BV in de klas te hebben!

Onze laatste muzische lessen voor de herfstvakantie leerden we griezelwezens en spookkastelen tekenen en schreven we een griezelgedicht. We maakten enkele hele mooie werkjes!

Geniet mee van de foto’s!

Postcrossing in het 5e en 6e leerjaar!

Het vijfde en zesde leerjaar doet een reis rond de wereld. Neen, niet echt natuurlijk. Een reis met postkaarten. Op vrijdag of in de loop van de week verrassen ze iemand uit een ander land met een leuk kaartje. Van zodra dit kaartje zijn bestemming bereikt, krijgt iemand anders ons adres en mag die op zijn beurt ons verrassen met een te gekke kaart. Die persoon kan iemand zijn uit een buurland zoals Nederland, Frankrijk, Duitsland, maar net zo goed uit Noorwegen, Canada, Japan of Egypte. Om de twee weken krijgt een leerling de opdracht om iets te vertellen over het land van waaruit we een kaartje kregen. Zo maakten we al kennis met heel wat landen, want we kregen al kaartjes uit Nederland, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Japan, Australië en zelfs uit Singapore. We maken dan via spreekbeurten, klasgesprekken en opzoekwerk nader kennis met die landen. Wist je dat Nederlanders beschuit met muisjes eten bij de geboorte van een kindje en dat de watersnood van 1953 aan meer dan 1800 mensen het leven kostte? Bij onze kennismaking met Frankrijk beklommen we zowel de cols van de Alpen, de Vogezen en de Pyreneeën en leerden we wie Emmanuel Macron, Pierre de Coubertin, Napoleon Bonaparte en Jeanne d'Arc zijn of waren. En we weten intussen dat de Muur van Berlijn West-Duitsland en Oost-Duitsland van elkaar scheidde. Leuk is het zeker als we het over de gewoontes in bepaalde landen hebben. Weet je dat je in Taiwan best een cadeautje mee doet als je je zakenpartner ontmoet? En dat het in het Noorden van Finland soms de hele dag klaar is? En dat je in Singapore niet op straat mag kauwgommen? En dat de doodstraf in Wit-Rusland nog steeds bestaat? Door de plaatsen van waaruit we kaartjes kregen te verbinden met een rode lijn krijgen we ook beter zich op de afstand tot bepaalde landen en leren we ook tot welk werelddeel ze behoren. Op een cirkeldiagram zien we ook hoeveel procent van onze kaartjes pakweg uit Frankrijk komt. En zien we dat het toch leuk is dat we getallen boven de 100000 kunnen lezen. We vinden het ook gewoon leuk om allerlei kaartjes te krijgen. Het een is al mooier dan het ander. We kregen al kaartjes met personages uit de film van Harry Potter, maar ook van dieren zoals de koala (uit Australië, wat dacht je), de tarantula (griezelig diertje) en de zwarte beer en dan is het leuk om daar ook wat meer te weten over te komen. We doen ons best om zelf ook leuke kaartjes te versturen en ons allerbeste handschrift boven te halen. Met die postcrossing hebben we ook ons eigen antwoord op de verzuring van de maatschappij. Sommige mensen zijn echt onwijs lief. Zo zocht een meneer uit Amerika ons adres in Rieme op en beloofde hij wat info over de USA op te sturen. Leuk, toch? Wij vinden van wel.

Bezoek van een Bekende Vlaming bij het 5e en 6e leerjaar!

Het vijfde en zesde leerjaar werkten de voorbije weken rond het thema ‘Sport en spel, voel je goed in je vel’. Topsport was natuurlijk een item, maar ook amateursport werd belicht en zo maakten de leerkrachten en leerlingen een zijsprongetje naar FC De Kampioenen.
Ben Rottiers, Pol uit FC De Kampioenen, kon gestrikt worden voor een interview en daar waren de leerlingen natuurlijk heel blij om. Ben vertelde over zijn eerste pasjes als toneelspeler en hoe hij zoetjes aan een filmacteur werd en uiteindelijk bij FC De Kampioenen verzeilde. Hij legde ook uit hoe bepaalde scènes opgenomen werden, wat de kracht van deze bijzondere verzameling acteurs is en was en welke plannen zij hebben voor het najaar. En natuurlijk nog veel meer over het leven als acteur en Bekende Vlaming.
Natuurlijk kregen de kinderen na het interview de kans om een handtekening te laten zetten op hun strip of DVD. En hoeft het gezegd dat iedereen laaiend enthousiast was?

De septembermaand in de vlinderklas!

Wat is de eerste maand van het schooljaar toch snel voorbij gevlogen!

We hebben er ondertussen al 3 werothema’s opzitten. Zo leerden we onder andere over de dino’s en daarbij mochten we uit klei onze eigen dino maken. Niet simpel hoor! Jammer genoeg gingen er heel wat dino’s stuk tijdens het drogen… De volgende keer dat we met klei werken, weten we nu beter waar we moeten op letten.



We deden ook heel wat opzoekingswerk op internet en maakten een presentatie in Google Drive over een T-rex, Iguanodon of een andere dinosaurus.




Tijdens ons vorige werothema leerden we heel wat over verschillende constructies. We leerden wat de sterkste vorm is om als profiel te gebruiken, zagen dat er in heel wat bruggen driehoeken gebruikt worden voor de stevigheid. We mochten ook zelf aan de slag en bouwden met papier en ander wegwerpmateriaal een brug en een aquaduct.




Op 18 september hadden we een hele sportieve namiddag. We fietsten naar de Hoge Wal en deden daar onze eigen versie van de jaarlijkse scholencross. Daarna stond er een uurtje zwemmen op het programma en uiteindelijk fietsten we terug naar school.

Rarara, wie ben ik?

In onze eerste muzische les maakten we een ‘minecraft’-selfie. Deze gebruiken we als verjaardagskalender. Kunnen jullie raden van wie volgende selfies zijn?

Challenges bij de libelles en vlinders

Dag allemaal,

De voorbije weken gingen jullie thuis aan de slag met de online-oefeningen op Kweetet en Bingel.

Elke week kregen jullie van ons ook een extra challenge. Sommigen van jullie deden mee met (enkele van) de challenges. Hieronder posten we een filmpje waarin jullie elkaar bezig kunnen zien.

Bedankt om ons foto’s en filmpjes door te sturen. We vinden het echt heel leuk om jullie bezig te zien, want we missen jullie toch wel hoor!


Lieve groetjes,

juf Sarah en juf Sandra

Techniekdag: bruggen bouwen

Enkele foto’s van de workshop “Bruggen bouwen”.

Techniekdag: zeepjes maken

Op woensdag 12 februari ging de techniekdag op school door. Voor de speeltijd mocht er een groepje zeepjes maken en na de speeltijd kwam er een nieuw groepje in de klas. De leerlingen maakten kennis met verschillende stappenplannen om zeepjes te maken. Ze moesten zelf op zoek gaan naar het stappenplan die het duidelijkste en makkelijkste is om mee te werken. Nadien keken we welke materialen we allemaal nodig hebben om zeep te maken en roken we ook eens aan de verschillende geuren badschuim. De leerlingen gingen enthousiast aan het werk en verbeterden zichzelf als de zeep te vloeibaar of juist te vast was.

Techniekdag : computerwijs