Team
Blog
Klaswerking
Welkom in het vierde leerjaar!
Klasthema
We maken de klas zo rustgevend en positief mogelijk met het thema pastel regenbogen. Hierbij horen dagritmekaarten, klastaakjes, welkomstvlaggetjes,…
De kinderen moeten zich goed voelen in de klas! Het is fijn als er positieve affirmaties te vinden zijn omdat ze een goede sfeer creëren en leerlingen aanmoedigen om in zichzelf te geloven.
Deze affirmaties helpen om het zelfvertrouwen te versterken, moedigen doorzettingsvermogen aan en herinneren leerlingen eraan dat fouten maken een deel is van leren. Ze zorgen ervoor dat iedereen zich gewaardeerd en gemotiveerd voelt, wat bijdraagt aan een fijne en productieve leeromgeving.
Rekenen
We werken met de methode Kadet.
De wiskundemethode Kadet is systematisch opgebouwd en sluit aan bij de eindtermen en de leerplannen. Bovendien schenkt Kadet ook aandacht aan computationeel denken en logisch redeneren, problemen oplossen, ICT-vaardigheden, samenwerken…
In het vierde leerjaar breiden we onze rekenvaardigheden verder uit en leren we rekenen met kommagetallen! We rekenen tot 100 000 en bouwen verder aan de uitbreiding van de leerstof die in het derde leerjaar gegeven werd: breuken, cijferen, de klok, inhoudsmaten,…
Lezen
We werken met List
LIST-lezen (leesinterventie voor scholen met een totaalbenadering of lezen is top) is leuk omdat je tijdens het lezen van boeken kunt wegdromen in andere werelden, spannende avonturen beleeft en nieuwe dingen ontdekt.
Het is belangrijk omdat het je taalvaardigheid verbetert, je woordenschat vergroot en je helpt om beter te concentreren. Bovendien zorgt regelmatig lezen ervoor dat je beter begrijpt wat je leest, wat in alle vakken van pas komt.
Spelling en taal
We werken met de methode Verrekijker.
Met Verrekijker ontdekken we taal vanuit nieuwsgierigheid. We gaan op verkenning en analyseren wat we tegenkomen. We zoomen in op woorden en letters, vergroten details en onderzoeken de woordopbouw. We zoomen niet alleen in, maar we zoomen ook uit. Zo verkennen we met onze Verrekijker de omgeving waarin het woord staat en maken we kennis met betekenisvolle en uitdagende contexten.
In het vierde leerjaar zetten we voor spelling onder meer in op werkwoordspelling, samenstellingen en afleidingen, woorden met meertekenklanken (aai, ooi, oei, eeuw, ieuw,…), alfabet, verkleinwoorden en meervouden.
Bij taal onderzoeken we zinnen, krijgen we per werkboek een creatieve schrijf- en/of spreekopdracht en gaan we op een motiverende manier aan de slag voor begrijpend lezen. Ook geven de kinderen dit schooljaar een eerste echte spreekbeurt!
Frans
We werken met de methode Oh là là.
Er zijn dit schooljaar nog geen toetsen of werkblaadjes, maar we zetten in op taalinitiatie en taalplezier.
Basisvertrouwen: Wauw, ik kan het. Het lukt me!
Taaldenken prikkelen: Wauw, als ik nadenk, begrijp ik het!
Taalattitude: Wauw, zo is het mooier, want zo is het correct!
In het vierde leerjaar starten we ieder thema met een verhaal en bijhorende prenten. Daaruit halen we de woordenschat en oefenen we deze in met liedjes, prentkaarten en speelse opdrachten. Handpop Cloclo
is steeds paraat om de kinderen op weg te zetten.
Oriëntatie op de wereld
We werken met de methode Wouw.
De Wouw is een roofvogel. Het beeld van een vogel is levendig: hij beweegt, is actief, vliegt de wereld mee rond en/of zit mee op de schouder van de kinderen. De vogel moet overzicht op het terrein houden, alert zijn, getuigt van veel kennis en kunde, durf en doorzetting.
Kortom, de Wouw bezit de vaardigheden die we van de leerlingen verwachten en waarin we de leerlingen helpen groeien.
In het vierde leerjaar gaan we met volgende thema’s aan de slag:
- Tot uw dienst (we leren alles over onze gemeente)
- Terug in de tijd (we leren de eeuw, oude beroepen, historische figuren,…)
- Hip hip hoera, ik ben 30 (we leren over de toekomst, technologie, voorspellingen,…)
- België in puzzels (we leren over ons land, het bestuur, de provincies,…)
Bovenstaande thema’s worden aangevuld met eigen thema’s die aansluiten bij de periode van het jaar en de interesses van de kinderen: week van het bos, programmeren met de Ozobot, wilde dieren,…
Sport
We turnen op woensdag.
De kinderen dragen een T-shirt van school, een donkere short en aparte sportschoenen.
Op maandag is er zwemmen, zie schoolkalender voor de data van het vierde leerjaar!
Contact
Bij vragen mag je steeds mailen naar: neoma.dumez@coconrieme.be
We maken er samen een leuk, leerzaam en onvergetelijk jaar van!