Derde leerjaar


Blog


Klaswerking

WELKOM IN HET 3e LEERJAAR

In het 3e leerjaar stimuleren we de zelfstandigheid bij de kinderen. Hierbij leren we om zelf op zoek te gaan naar een oplossing voor een probleem, oefeningen zelf eerst eens leren verbeteren en kijken of alles is ingevuld, uitdagingen durven aangaan, leren plannen van toetsen, huiswerk online maken, enzovoort.

Het welbevinden van de kinderen staat centraal en daarom is het belangrijk dat iedereen zich geborgen en begrepen voelt. Wederzijds respect is een absolute must in de klas! Er worden veel klasgesprekken en individuele gesprekken gevoerd om te leren omgaan met conflicten in de klas en op de speelplaats.

Dit is de schoolagenda die we dit jaar in het 3e leerjaar zullen gebruiken. Huistaken (gele map) worden gemaakt tegen dinsdag, donderdag of vrijdag. Online staat er wekelijks ook huiswerk klaar op Kabas.

Vanaf het 3e leerjaar worden de toetsen (rode map) ook enkele dagen op voorhand ingeschreven in de schoolagenda. Toetsen in het derde leerjaar zijn nog gebaseerd op parate kennis. Verbeterde toetsen worden wekelijks meegegeven in een map ter ondertekening.

De schoolagenda wordt minstens 1 keer per week ondertekend door de ouders en regelmatig gecontroleerd door de leerkracht.

In het begin van het schooljaar krijgen alle kinderen het materiaal dat ze nodig hebben in de klas. Het is de bedoeling dat ze er zorg voor dragen, ook als ze het voor het maken van een huistaak eens meenemen naar huis. Indien het materiaal op is, mogen de kinderen zelf schrijfgerei meenemen naar school.

In de klas wordt er gewerkt in verschillende groepen. Een groep die zelfstandig aan het werk gaat, een groep die nog even meevolgt met de juf en nadien zelfstandig aan het werk gaat en een groep die de hele les meevolgt met de juf. Op die manier kunnen leerlingen op hun eigen tempo aan het werk. Dit wordt in de klas zichtbaar gemaakt d.m.v. prenten. Indien de leerlingen klaar zijn, maken ze gebruik van de klaar-taken koffer. Hierbij gaan ze leerstof op een speelse manier verwerken.

Voor de lessen van taal gaan we in de klas aan het werk met de werkboeken van ‘verrekijker’. In het 3e leerjaar worden er veel lessen rond begrijpend lezen en taalwijs gegeven. Voor luisteren en spreken zullen de leerlingen voor het eerst een spreekbeurt geven voor de klas.

Dit schooljaar leren we veel nieuwe spellingsregels. In het begin van de les nemen we ons loepje en gaan we samen op zoek naar hoe de nieuwe spellingsregel in elkaar zit. Na iedere ‘kijker’ volgt een toets.

Hiervoor krijgen de leerlingen steeds een woordenlijst mee naar huis om te oefenen. Enkele woorden worden op de toets uit de woordenlijst gehaald om te kijken of de leerlingen de spellingsregel goed onder de knie hebben. Voor de huistaken van spelling krijgen de leerlingen een scheurblok mee naar huis, waarbij ze de aangeleerde spellingregels kunnen inoefenen.

Tijdens de lessen van rekenen zullen we heel wat nieuwe leerstof leren. Het dagelijks inoefenen van de tafels is hierbij zeer belangrijk! In de klas leren we de tafels spelenderwijs aan en krijgen de leerlingen maal- en deeltafel kaartjes mee naar huis. Voor het huiswerk krijgen de leerlingen een scheurblok van rekenen mee naar huis. Voor een toets wordt er steeds een herhalingsles gegeven en krijgen de leerlingen een oefenbundel mee naar huis.

We ontdekken dit jaar heel wat leuke thema’s tijdens de lessen van wereldoriëntatie. Deze lessen vullen we ook aan met eigen uitgewerkte thema’s, aangezien we dit jaar op zeeklassen gaan. Er wordt ook rond ‘grey of the day’ gewerkt in de klas. De leerlingen krijgen wekelijks een raadsel mee naar huis en gaan thuis op zoek naar het antwoord op het raadsel door informatie op te zoeken. Tijdens de les komen we meer te weten over het onderwerp a.d.h.v een PPT voorstelling.

Iedere ochtend starten we met LIST-lezen in de klas. De leerlingen kiezen een leuk plekje in de klas om te lezen. Aan het lezen wordt steeds een opdracht gekoppeld, zodat we wat meer over elkaars boek te weten kunnen komen. De juf leest ook regelmatig voor uit het klasboek. Sommige leerlingen vinden het moeilijk om een boek te kiezen en daarom werken we met ‘boekflix’ in de klas.

Er worden drie boeken in de kijker gezet door samen de achterkant van het boek te lezen en te fantaseren waarover het boek zal gaan. Deze drie boeken worden uitgestald op de boekenkast.

Om de zelfstandigheid van de leerlingen te stimuleren, krijgt iedereen iedere week een taak waarvoor hij/zij verantwoordelijk is. Iemand is de uitdeler of geeft de planten water. Een andere leerling zorgt voor orde in de gang en in de klas. Twee leerlingen brengen de koekenbak naar buiten en controleren of er geen koekendozen blijven rondslingeren op de speelplaats, enzovoort.

We hopen dat de kinderen zich THUIS voelen in het derde leerjaar !