Tweede leerjaar


Blog


Klaswerking

Praktische afspraken tweede leerjaar

Agenda

De agenda is een dagelijks contactdocument tussen ouders en leerkracht. Gelieve deze dan ook elke dag samen met uw kind te overlopen en te handtekenen. Belangrijke vragen en/of boodschappen kunnen hierin steeds uitgewisseld worden. De agenda wordt steeds ingevuld op de dag waartegen de huistaken, te leren leerstof, mee te brengen zwemzak en/of briefwisseling in orde moeten zijn.
Bijvoorbeeld op maandag worden de uit te voeren opdrachten ingeschreven in de agenda bij dinsdag. Tegen dinsdag moeten deze opdrachten dan in orde zijn.
De agenda wordt enkel op woensdag niet nagekeken. Indien u dus iets ingevuld heeft op woensdag zorg er dan voor dat uw kind dit weet en aan de juf zegt zodat ze de mededeling kan nalezen.
Soms is er materiaal van thuis nodig. Zorg er voor dat dit materiaal goed getekend is.
Indien u deze spullen niet heeft is dat niet zo erg, de juf voorziet steeds een beetje extra materiaal.

Huiswerk

Het huiswerk zit in een groene map.
Op maandag krijgen de kinderen een rekenblad en een leesblad mee naar huis. Het rekenblad moet op dinsdag terug afgegeven worden.
Het leesblad moet pas de week erna terug afgegeven worden.
Ook zullen er taken klaarstaan op Kweetet. Hier moeten de kinderen er 2 van maken de vrijdag. Wie moeilijkheden heeft om dit online te maken, laat dit weten aan de leerkracht zodat er een alternatieve taak kan voorzien worden.
Dinsdag krijgen de leerlingen een schrijfblad. Dit moet pas op donderdag klaar zijn.
Donderdag krijgen de leerlingen een leesboek mee naar huis. Hier lezen ze minstens een kwartier in. De dag erna lezen de kinderen deze tekst met elkaar, dus is het belangrijk dat dit geoefend wordt.
Wij vragen wel elke dag samen met je kind de tafels te oefenen, van zodra deze aangebracht worden, (+- 10min.) ook al staat het niet in de agenda vermeld.
Zorg er voor dat uw kind nooit langer dan 45 minuten werkt. Indien dit toch zo is, laat uw kind dan stoppen en noteer het in de schoolagenda.

Toetsen

Elk kind krijgt ook een blauwe map, die dienst zal doen als toetsenmap. Deze map zal soms meegegeven worden zodat u de gemaakte toetsen kan bekijken en tekenen.

Schooltassen

In de boekentas moet alleen het noodzakelijke zitten. Gelieve dan ook regelmatig de boekentassen na te kijken en het overbodige thuis te laten. Speelgoed hoort niet thuis in de klas of op school en laat uw kind dus beter thuis. Uw kind krijgt een groene map mee die zal dienen als huistakenmap en/of map voor de briefwisseling. Gelieve deze map dagelijks na te kijken.

Verjaardagen

We vieren graag de verjaardag van uw kind.
Je mag voor een kleine versnapering zorgen, maar dit is zeker niet verplicht. Het is niet de bedoeling om cadeautjes voor de klas of de andere leerlingen mee te brengen.

We vieren liefst op de dag zelf, maar indien u liever een andere dag wenst, kan u dit afspreken met de juf.

Rekenen

In het tweede leerjaar rekenen we tot en met 100, ook met een brug over het tiental. Het eerste getal splitsen we niet. Van het tweede getal doen we er eerst de tientallen en dan de eenheden bij.

Hoofdletters

We gebruiken de hoofdletters van Karakter.

Spelling

Hieronder vind je een aantal spellingsafspraken die we maken in het tweede leerjaar.

Klaswerking

Bij het binnenkomen in de klas worden de drinkflessen verzameld in een box. De helpers zorgen ervoor dat alle kalenders in de klas juist zijn.
We vertellen kort even en lezen daarna 15 minuten. De leerlingen leggen zelf hun huiswerk en eventuele briefjes in de daarvoor voorziene bakjes. In de voormiddag werken we aan taal, spelling, rekenen en godsdienst.Bij schrijflessen zetten we vaak een beetje sfeermuziek op en als tussendoortje laten we ons wel eens gaan met een leuk dansje of een spelletje.
De dagplanning is voor de kinderen altijd zichtbaar.
In de klas drinken we enkel water, dit mag je zelf meebrengen. Flesjes kan je aan de kraan bijvullen in de klas.
In de namiddag gaat er dan heel wat creatiever aan toe. De vakken WO en Muzische Vorming komen dan aan bod.
Op dinsdag sporten we en op maandag gaan we soms fietsen of zwemmen, hou de agenda en de website goed in de gaten voor de exacte data. Wie vlug klaar is mag een vervolgactiviteit kiezen van het keuzebord.
Nu en dan spreken we dankzij onze klaspop “Flonflon” een woordje Frans.