Team
Blog
Klaswerking
Zie klaswerking Nijntjesklas
Klaswerking
Zie klaswerking Nijntjesklas
Welkom in de Nijntjesklas!
Dit is het klasje waar jullie kleuter voor het eerst kennismaakt met het schoolleven. Een grote stap waarbij je je lieve schat een stukje loslaat en toevertrouwt aan de juf. We maken er dan ook een superleuke tijd van waarin het zich goed voelen in de klas prioriteit is. Van daaruit vertrekken we dan om de kinderen spelenderwijs dingen aan te brengen en bij te leren. In de klas werken we met thema’s. De thema’s zijn gebaseerd op interesses van de kinderen en op feesten of gebruiken doorheen het jaar (vb. Sinterklaas, vaderdag, Pasen, Voorleesweek, …) Af en toe werken we ook themaloos en dan wordt de focus gelegd op een specifieke vaardigheid. Bijvoorbeeld een week of een paar weken waarin de focus wordt gelegd op fijne motoriek.
Met het themabriefje laten we jullie het weekend ervoor weten rond welk thema er wordt gewerkt in de klas. Ook welke activiteiten aan bod komen en of de kinderen eventueel iets kunnen meebrengen. Belangrijke data worden hierin ook nog eens vermeld. (vb. een vrije dag, een uitstap, een toneelvoorstelling, …)
Verdere communicatie verloopt via mail (lien.van.de.kerckhove@coconrieme.be) Indien jullie vragen of zorgen hebben mag je me steeds mailen. Ik mail jullie ook indien ik jullie niet kon spreken bij het afhalen van je kleuter als er bijvoorbeeld iets gebeurde overdag (een val, een ongelukje, …).
Je kleuter krijgt ook een heen en weermapje. Als dit mapje in de schooltas zit, is er post van school.
Op maandag en op donderdag krijgen de kleuters sporten. Op dinsdagvoormiddag fietsen we samen op de speelplaats met onze fiets die we van thuis meebrengen.
8.30u: De kls. komen binnen in de gang. Doen hun jas uit, leggen hun schooltas in de kast en komen binnen in de klas.
Open onthaal: de kinderen spelen in de klas en kunnen zacht landen na het ochtendritueel thuis. De juf speelt mee, troost, maakt een praatje met de kleuters om de overgang naar school zo aangenaam mogelijk te maken.
9u00: Onthaal in de kring. We komen samen zitten in ons kringetje na het opruimen en doorlopen een vast ritueel. We kiezen een kindje van de dag, we wensen elkaar een goeiemorgen, we brengen alle kalenders in orde, zorgen voor de visjes en branden soms een kaarsje.
9u15: Activiteit in de kring (klaspop Jules brengt thema aan, heeft iets mee, wiskunde, lied, verhaal, …)
9u30: Toiletmoment. We gaan samen naar het toilet. Wie klaar is neemt zijn/haar schooltas en gaat aan tafel zitten om fruit te eten en te drinken. Na het eten ruimen we af en maken we ons klaar voor de speeltijd.
10u10: SPEELTIJD
10u30: Hoekenwerk.
De juf stelt de begeleide activiteit voor die de kleuters bij haar kunnen doen. We werken steeds in kleine groepjes terwijl de andere kleuters in de hoeken van de klas spelen. Er wordt ook gewisseld zodat iedereen de kans krijgt om bij de juf iets te doen. Opruimen. Toiletbezoek. Korte activiteit in de kring om de voormiddag af te sluiten.
11u55: We gaan naar de eetzaal of naar huis.
12u10: MIDDAGPAUZE
13u30: Onthaal: we wensen elkaar een goeiemiddag
13.45u: Toiletbezoek Hoekenwerk (vrij spel=de juf speelt mee in de hoekjes van de klas) Opruimen
14u30: Koekmoment
15u00: SPEELTIJD
15u15: Afsluiten van de dag in onze kring en klaarmaken om naar huis te gaan.
15u25: Einde schooldag
8.25u: bel gaat, kleuters komen op hun streepje staan
8.30u: Kleuters komen binnen in de klas met jas en boekentas. In de kring wordt de boekentas
leeggemaakt. Fruitdoos, koekendoos, brooddoos en drinkfles komt in de juiste mand terecht.
Nadien wordt de boekentas onder de bank geplaatst in de gang. De jas wordt aan de kapstok
gehangen. Wie moet plassen, gaat naar het toilet.
Maaltijdlijst invullen.
Goeiemorgenlied zingen.
8.50u: Kleuters spelen aan de tafels zonder kiezen met symbool (materiaal staat reeds klaar-
materialen die gemakkelijk op te ruimen zijn.)
De juf neemt een groepje kleuters bij zich in de kring die ondertussen de kalenders goed
zetten (gans de week hetzelfde groepje) Dit zijn de 3 kleuters die verantwoordelijk zijn voor
de week-, weer- en scheurkalender.
9.05u: Zorg taal (verhaal vertellen, woordenschat inoefenen,…)
9.20u: Opruimen
9.25u: In de kring komen: -aanwezigheidsbord: kleuters hangen eendje of Rikki met eigen symbool
-kalenders kort overlopen
-daglijn en klok overlopen
9.40u: Fruit en drankmoment
1ste kleuter: aan de tafels
2de kleuter: in de kring
10.00u: Wie klaar is, gaat plassen, wast zijn handjes, neemt jas.
Spelen met de opruimbox/boeken
10.10u-10.30u: Speeltijd
10.30u: Activiteit
11.40u: Opruimen
11.50u: Naar het toilet/handen wassen/jas aandoen
12.00u: In de eetzaal zijn
13.30u: Onthaal
13.40u: Activiteit
Opruimen
Koek en drankmoment
15.00u-15.15u: Speeltijd
15.25: Afsluiten van de dag
Uitzonderingen:
Maandag en donderdag vervalt de blok van 8.50u tot 9.20u en wordt vervangen door:
-Maandag: onthaal en gesprekje over het weekend
-Donderdag: Onthaal en takenbord veranderen
-9.10u: naar het toilet en jassen aan
-9.15u: kleuters naar de gymzaal brengen
-10.30u: fruit en drankmoment
Zorgmomenten: maandag van 13.30u tot 14.20u
Fietsen: dinsdagnamiddag
Welkom in de flamingoklas!
De allerlaatste kleuterklas voor de overstap naar het eerste leerjaar. We maken er een fantastisch schooljaar van waarbij we zoveel nieuwe dingen leren!
We werken in de klas aan de hand van thema’s, dit zowel vanuit de kinderen maar ook vanuit feesten of gebruiken doorheen het jaar. (bv. Sinterklaas, Moederdag, …) Soms kan het ook zijn dat we werken zonder thema, hierbij wordt de focus gelegd op bepaalde vaardigheden, observaties vanuit de kinderen, …
Telkens voor de start van een thema ontvangen jullie per mail een themabriefje. Daarin staat dan waarrond we in de klas werken, wat jullie kunnen meebrengen en wat er zeker niet mag vergeten worden. (bv. Een vrije schooldag, een schooluitstap, …-
Andere communicatie verloopt steeds via mail (nicky.binge@coconrieme.be) of via een mondelinge boodschap door de kinderen. (bv. Fiets meebrengen)
Op woensdag en donderdag hebben we turnen, dit bij meester Simon. Op vrijdag fietsen we samen op de speelplaats met onze fiets die we van thuis meebrengen.
8u30: De kleuters komen binnen in de klas, ze doen hun jas uit, nemen een mandje met daarbij hun symbool en legen hun schooltas. Nadien komt iedereen in de kring zitten.
8u45: We starten met ons zorgbord (een reeks activiteiten waarbij de kleuters zelfstandig aan de slag gaan én een groepje die door de juf begeleid wordt)
9u30: We ruimen alles op
9u40: Onthaal in de kring. We komen samen zitten en starten ons vast ritueel. De klashelpertjes helpen met de dag van de week, het cijfer van de dag, het weer en ons godsdienstritueeltje.
9u50: Fruitmoment waarbij de kleuters in de kring hun fruit opeten en terwijl hun water drinken. Nadien maken ze zich zelfstandig klaar voor de speeltijd (jassen aan, plassen, doos opruimen, …)
10u10 Speeltijd
10u30: Speel & werktijd, er is steeds de keuze tussen een begeleide activiteit bij de juf of spelen in de hoeken of aan de slag aan de speel-werktafels. De kleuters krijgen tijdens het speel-werkmoment de kans om éénmalig te wisselen van hoekje.
11u45: We ruimen alles op
12u: We gaan naar de eetzaal
12u10: Middagpauze
13u30: Kort middagonthaal met de eendjes
13u40: Speel & werktijd
14u35: We ruimen alles op
14u45: Koekmoment
15u: Speeltijd
15u15: Afsluiten van de dag met een verhaaltje
15u25: Einde schooldag
Voorbereiding op de Basisschool: we bereiden de kleuters voor op de overgang naar de lagere school. Ze leren en ontwikkelen vaardigheden die ze zullen gebruiken in het eerste leerjaar.
Sociale en Emotionele Ontwikkeling: samenwerken, delen, communiceren, ruzies oplossen, … Kinderen leren omgaan met emoties en zelfstandiger worden.
Lees- en Schrijfvaardigheid: Hoewel lezen en schrijven op een speelse manier worden geïntroduceerd, is er aandacht voor het bevorderen van letterherkenning en letterbegrip. Ook hebben we ons vast moment waarbij we samen met de zorgjuf schrijfdans (krullebol) hebben. ‘Kaatje Klank’ komt geregeld eens in onze klas opduiken, zij zorgt ervoor dat klankjes net een tikkeltje leuker worden!
Wiskundige ontwikkeling: We maken kennis met basiswiskunde, zoals tellen, vormen, patronen, cijfers, meer & minder en eenvoudige meetkunde.
Creativiteit en Expressie: Kunst, muziek en drama spelen een grote rol in de 3e kleuterklas, waarbij de nadruk ligt op het bevorderen van creativiteit en zelfexpressie.
Turnen: Toffe bewegingsactiviteiten stimuleren de motorische ontwikkeling van kinderen. Dit kan gaan van hele gevarieerde bewegingsparcours tot tikspelen, balspelen, …
Franse initiatie: Hierbij werken we met verhalen van ‘Flon Flon’, ons Frans schaapje.
Kaatje Klank: de handpop die samen met de kleuters op spannende klank-en letteravonturen gaat. Kaatje groeit en leert met de kinderen mee, en begeleidt hen zelfs naar het eerste leerjaar. Ze sluit naadloos aan bij elke taal- of leesmethode. Op een speelse manier oefenen de kinderen met Kaatje de koppeling tussen letters en klanken, en ontwikkelen ze de auditieve vaardigheden die essentieel zijn voor het leren lezen.
De 3e kleuterklas is een jaar van opwinding en groei voor de kleuters. Samen bereiden we ons voor op de overgang naar het eerste leerjaar. Het is een tijd om te ontdekken, te leren en vooral plezier te hebben terwijl ze hun vaardigheden ontwikkelen.
Jullie kleutertijd loopt stilaan op zijn einde. Geleidelijk aan maken jullie nu de overstap naar het lager onderwijs. In het eerste leerjaar bouwen we verder aan de basis voor jullie verdere schoolloopbaan. Onze klas is een plek waar jullie volop kunnen groeien, leren en ontdekken.
Hieronder geven we graag een overzicht van onze klaswerking en wat jullie kunnen verwachten.
’s Morgens na het onthaal leren de kinderen lezen, schrijven en rekenen. Ze leren op een speelse creatieve manier en met een gepaste individuele aanpak. Elk kind wordt geholpen naar eigen tempo en mogelijkheden. Zo krijgen alle kinderen de kans om te groeien. We zorgen voor een evenwichtige mix van boeiende lessen, interactieve activiteiten en spelletjes om het leren leuk en uitdagend te maken. Daarnaast besteden we ook aandacht aan andere vakken zoals wereldoriëntatie, muzische vorming en lichamelijke opvoeding.
Voor taal, lezen en spelling werken wij met de boekjes van hup en aap.
Het leesboek en het werkschrift zijn gecombineerd in een 'leeswerkschrift'.
Voor elk thema is er een nieuw leeswerkschrift waarin de kinderen nieuwe letters en woorden leren.
Elk kind heeft ook 2 bijhorende spellingsschriften. Deze schriften volgen de letter -en woordkennis uit de verschillende thema’s op de voet.
Voor schrift werken wij met de boekjes van karakter.
Wanneer de kinderen een nieuwe letter of nieuw woordje leren lezen, gaan ze dit ook meteen leren schrijven. Het schrijven doen de kinderen aan de hand van het huis van Hup en Aap, waar gebruik wordt gemaakt van een daklijn, plafondlijn, vloerlijn en kelderlijn.
Voor rekenen werken we met de boekjes van Kadet. Een boekje noemen we een ‘Kaap’. Het laatste boek bevat geen nieuwe leerstof. We gebruiken dit boekje om huiswerk te maken.
In het eerste leerjaar leren wij rekenen tot 20, krijgen we inzicht in lengte-, inhoud- en gewichtsmaten, leren we over het uur en een halfuur en leren we ook rekenen met geld.
Voor wero gebruiken we vaak de boekjes van Wouw maar we vullen dit aan met eigen uitgewerkte thema’s zoals een thema over gevoelens, vakantie, … gebruiken we vaak de boekjes van Wouw maar we vullen dit aan met eigen uitgewerkte gevoelens, vakantie, …
In onze schoolagenda worden de taken genoteerd op de dag dat ze klaar moeten zijn. Huistaken worden steeds als volgt meegegeven:
o maandag: lezen (dinsdag afgeven)
o dinsdag: rekenen (woensdag afgeven)
o woensdag: geen huiswerk (veel spelen!)
o donderdag: schrijven (vrijdag afgeven)
Wij zijn volop bezig met het leren lezen. Daarom vinden we het ook zeer belangrijk dat er een aangepast leesaanbod voor jullie aanwezig is in de klas. We houden 3 keer per week een LISTmoment waarin de juf voorleest, maar waar jullie zelf ook de tijd krijgen om de geleerde letters verder in te oefenen.
Onze klas sport op dinsdag en donderdag. Voor de sportlessen brengen jullie een sportshirt van school, een donkere short en sportschoenen mee.
Op maandag zullen alle klassen fietsen of zwemmen volgens een beurtrol. Wanneer we gaan zwemmen zorg je voor een badmuts (kan op school aangekocht worden), een handdoek en een aansluitende zwembroek of badpak. De data van het zwemmen en fietsen kunnen jullie op de website vinden. Ook de data van de naschoolse sportactiviteiten kan je daar terugvinden.
Ik kijk er samen met Hup en Aap al naar uit om jullie te mogen verwelkomen in onze Rupsenklas!
Agenda
De agenda is een dagelijks contactdocument tussen ouders en leerkracht. Gelieve deze dan ook elke dag samen met uw kind te overlopen en te handtekenen. Belangrijke vragen en/of boodschappen kunnen hierin steeds uitgewisseld worden. De agenda wordt steeds ingevuld op de dag waartegen de huistaken, te leren leerstof, mee te brengen zwemzak en/of briefwisseling in orde moeten zijn.
Bijvoorbeeld op maandag worden de uit te voeren opdrachten ingeschreven in de agenda bij dinsdag. Tegen dinsdag moeten deze opdrachten dan in orde zijn.
De agenda wordt enkel op woensdag niet nagekeken. Indien u dus iets ingevuld heeft op woensdag zorg er dan voor dat uw kind dit weet en aan de juf zegt zodat ze de mededeling kan nalezen.
Soms is er materiaal van thuis nodig. Zorg er voor dat dit materiaal goed getekend is.
Indien u deze spullen niet heeft is dat niet zo erg, de juf voorziet steeds een beetje extra materiaal.
Huiswerk
Het huiswerk zit in een groene map.
Op maandag krijgen de kinderen een rekenblad en een leesblad mee naar huis. Het rekenblad moet op dinsdag terug afgegeven worden.
Het leesblad moet pas de week erna terug afgegeven worden.
Ook zullen er taken klaarstaan op Kweetet. Hier moeten de kinderen er 2 van maken de vrijdag. Wie moeilijkheden heeft om dit online te maken, laat dit weten aan de leerkracht zodat er een alternatieve taak kan voorzien worden.
Dinsdag krijgen de leerlingen een schrijfblad. Dit moet pas op donderdag klaar zijn.
Donderdag krijgen de leerlingen een leesboek mee naar huis. Hier lezen ze minstens een kwartier in. De dag erna lezen de kinderen deze tekst met elkaar, dus is het belangrijk dat dit geoefend wordt.
Wij vragen wel elke dag samen met je kind de tafels te oefenen, van zodra deze aangebracht worden, (+- 10min.) ook al staat het niet in de agenda vermeld.
Zorg er voor dat uw kind nooit langer dan 45 minuten werkt. Indien dit toch zo is, laat uw kind dan stoppen en noteer het in de schoolagenda.
Toetsen
Elk kind krijgt ook een blauwe map, die dienst zal doen als toetsenmap. Deze map zal soms meegegeven worden zodat u de gemaakte toetsen kan bekijken en tekenen.
Schooltassen
In de boekentas moet alleen het noodzakelijke zitten. Gelieve dan ook regelmatig de boekentassen na te kijken en het overbodige thuis te laten. Speelgoed hoort niet thuis in de klas of op school en laat uw kind dus beter thuis. Uw kind krijgt een groene map mee die zal dienen als huistakenmap en/of map voor de briefwisseling. Gelieve deze map dagelijks na te kijken.
Verjaardagen
We vieren graag de verjaardag van uw kind.
Je mag voor een kleine versnapering zorgen, maar dit is zeker niet verplicht. Het is niet de bedoeling om cadeautjes voor de klas of de andere leerlingen mee te brengen.
We vieren liefst op de dag zelf, maar indien u liever een andere dag wenst, kan u dit afspreken met de juf.
Rekenen
In het tweede leerjaar rekenen we tot en met 100, ook met een brug over het tiental. Het eerste getal splitsen we niet. Van het tweede getal doen we er eerst de tientallen en dan de eenheden bij.
Hoofdletters
We gebruiken de hoofdletters van Karakter.
Spelling
Hieronder vind je een aantal spellingsafspraken die we maken in het tweede leerjaar.
Klaswerking
Bij het binnenkomen in de klas worden de drinkflessen verzameld in een box. De helpers zorgen ervoor dat alle kalenders in de klas juist zijn.
We vertellen kort even en lezen daarna 15 minuten. De leerlingen leggen zelf hun huiswerk en eventuele briefjes in de daarvoor voorziene bakjes. In de voormiddag werken we aan taal, spelling, rekenen en godsdienst.Bij schrijflessen zetten we vaak een beetje sfeermuziek op en als tussendoortje laten we ons wel eens gaan met een leuk dansje of een spelletje.
De dagplanning is voor de kinderen altijd zichtbaar.
In de klas drinken we enkel water, dit mag je zelf meebrengen. Flesjes kan je aan de kraan bijvullen in de klas.
In de namiddag gaat er dan heel wat creatiever aan toe. De vakken WO en Muzische Vorming komen dan aan bod.
Op dinsdag sporten we en op maandag gaan we soms fietsen of zwemmen, hou de agenda en de website goed in de gaten voor de exacte data. Wie vlug klaar is mag een vervolgactiviteit kiezen van het keuzebord.
Nu en dan spreken we dankzij onze klaspop “Flonflon” een woordje Frans.
WELKOM IN HET 3e LEERJAAR
In het 3e leerjaar stimuleren we de zelfstandigheid bij de kinderen. Hierbij leren we om zelf op zoek te gaan naar een oplossing voor een probleem, oefeningen zelf eerst eens leren verbeteren en kijken of alles is ingevuld, uitdagingen durven aangaan, leren plannen van toetsen, huiswerk online maken, enzovoort.
Het welbevinden van de kinderen staat centraal en daarom is het belangrijk dat iedereen zich geborgen en begrepen voelt. Wederzijds respect is een absolute must in de klas! Er worden veel klasgesprekken en individuele gesprekken gevoerd om te leren omgaan met conflicten in de klas en op de speelplaats.
Dit is de schoolagenda die we dit jaar in het 3e leerjaar zullen gebruiken. Huistaken (blauwe map) worden gemaakt tegen dinsdag, donderdag of vrijdag. Online staat er wekelijks ook huiswerk klaar op Kabas. Huistaken zijn toepassingen op de leerstof die in de klas werd behandeld
Vanaf het 3e leerjaar worden de toetsen (rode map) ook enkele dagen op voorhand ingeschreven in de schoolagenda. Toetsen in het derde leerjaar zijn nog gebaseerd op parate kennis. Verbeterde toetsen worden wekelijks meegegeven in een map ter ondertekening.
De schoolagenda wordt minstens 1 keer per week ondertekend door de ouders en regelmatig gecontroleerd door de leerkracht.
In het begin van het schooljaar krijgen alle kinderen het materiaal dat ze nodig hebben in de klas. Het is de bedoeling dat ze er zorg voor dragen, ook als ze het voor het maken van een huistaak eens meenemen naar huis. Indien het materiaal op is, mogen de kinderen zelf schrijfgerei meenemen naar school.
In de klas wordt er gewerkt in verschillende groepen. Een groep die zelfstandig aan het werk gaat, een groep die nog even meevolgt met de juf en nadien zelfstandig aan het werk gaat en een groep die de hele les meevolgt met de juf. Op die manier kunnen leerlingen op hun eigen tempo aan het werk. Dit wordt in de klas zichtbaar gemaakt d.m.v. prenten. Indien de leerlingen klaar zijn, maken ze gebruik van de klaar-taken koffer. Hierbij gaan ze leerstof op een speelse manier verwerken.
Voor de lessen van taal gaan we in de klas aan het werk met de werkboeken van ‘verrekijker’. In het 3e leerjaar worden er veel lessen rond begrijpend lezen en taalwijs gegeven. Voor luisteren en spreken zullen de leerlingen voor het eerst een spreekbeurt geven voor de klas.
Dit schooljaar leren we veel nieuwe spellingsregels. In het begin van de les nemen we ons loepje en gaan we samen op zoek naar hoe de nieuwe spellingsregel in elkaar zit. Na iedere ‘kijker’ volgt een toets.
Hiervoor krijgen de leerlingen steeds een woordenlijst mee naar huis om te oefenen. Enkele woorden worden op de toets uit de woordenlijst gehaald om te kijken of de leerlingen de spellingsregel goed onder de knie hebben. Voor de huistaken van spelling krijgen de leerlingen een scheurblok mee naar huis, waarbij ze de aangeleerde spellingregels kunnen inoefenen.
Tijdens de lessen van rekenen zullen we heel wat nieuwe leerstof leren. Het dagelijks inoefenen van de tafels is hierbij zeer belangrijk! In de klas leren we de tafels spelenderwijs aan en krijgen de leerlingen maal- en deeltafel kaartjes mee naar huis. Voor het huiswerk krijgen de leerlingen een scheurblok van rekenen mee naar huis. Voor een toets wordt er steeds een herhalingsles gegeven en krijgen de leerlingen een oefenbundel mee naar huis.
We ontdekken dit jaar heel wat leuke thema’s tijdens de lessen van wereldoriëntatie. Deze lessen vullen we ook aan met eigen uitgewerkte thema’s, aangezien we dit jaar op zeeklassen gaan. Er wordt ook rond ‘grey of the day’ gewerkt in de klas. De leerlingen krijgen wekelijks een raadsel mee naar huis en gaan thuis op zoek naar het antwoord op het raadsel door informatie op te zoeken. Tijdens de les komen we meer te weten over het onderwerp a.d.h.v een PPT voorstelling.
Iedere ochtend starten we met LIST-lezen in de klas. De leerlingen kiezen een leuk plekje in de klas om te lezen. Aan het lezen wordt steeds een opdracht gekoppeld, zodat we wat meer over elkaars boek te weten kunnen komen. De juf leest ook regelmatig voor uit het klasboek. Sommige leerlingen vinden het moeilijk om een boek te kiezen en daarom werken we met ‘bookflix’ in de klas.
Er worden drie boeken in de kijker gezet door samen de achterkant van het boek te lezen en te fantaseren waarover het boek zal gaan. Deze drie boeken worden uitgestald op de boekenkast.
Om de zelfstandigheid van de leerlingen te stimuleren, krijgt iedereen iedere week een taak waarvoor hij/zij verantwoordelijk is. Iemand is de uitdeler of geeft de planten water. Een andere leerling zorgt voor orde in de gang en in de klas. Twee leerlingen brengen de koekenbak naar buiten en controleren of er geen koekendozen blijven rondslingeren op de speelplaats, enzovoort.
We hopen dat de kinderen zich THUIS voelen in het derde leerjaar !
Welkom in het vierde leerjaar!
Klasthema
We maken de klas zo rustgevend en positief mogelijk met het thema pastel regenbogen. Hierbij horen dagritmekaarten, klastaakjes, welkomstvlaggetjes,…
De kinderen moeten zich goed voelen in de klas! Het is fijn als er positieve affirmaties te vinden zijn omdat ze een goede sfeer creëren en leerlingen aanmoedigen om in zichzelf te geloven.
Deze affirmaties helpen om het zelfvertrouwen te versterken, moedigen doorzettingsvermogen aan en herinneren leerlingen eraan dat fouten maken een deel is van leren. Ze zorgen ervoor dat iedereen zich gewaardeerd en gemotiveerd voelt, wat bijdraagt aan een fijne en productieve leeromgeving.
Rekenen
We werken met de methode Kadet.
De wiskundemethode Kadet is systematisch opgebouwd en sluit aan bij de eindtermen en de leerplannen. Bovendien schenkt Kadet ook aandacht aan computationeel denken en logisch redeneren, problemen oplossen, ICT-vaardigheden, samenwerken…
In het vierde leerjaar breiden we onze rekenvaardigheden verder uit en leren we rekenen met kommagetallen! We rekenen tot 100 000 en bouwen verder aan de uitbreiding van de leerstof die in het derde leerjaar gegeven werd: breuken, cijferen, de klok, inhoudsmaten,…
Lezen
We werken met List
LIST-lezen (leesinterventie voor scholen met een totaalbenadering of lezen is top) is leuk omdat je tijdens het lezen van boeken kunt wegdromen in andere werelden, spannende avonturen beleeft en nieuwe dingen ontdekt.
Het is belangrijk omdat het je taalvaardigheid verbetert, je woordenschat vergroot en je helpt om beter te concentreren. Bovendien zorgt regelmatig lezen ervoor dat je beter begrijpt wat je leest, wat in alle vakken van pas komt.
Spelling en taal
We werken met de methode Verrekijker.
Met Verrekijker ontdekken we taal vanuit nieuwsgierigheid. We gaan op verkenning en analyseren wat we tegenkomen. We zoomen in op woorden en letters, vergroten details en onderzoeken de woordopbouw. We zoomen niet alleen in, maar we zoomen ook uit. Zo verkennen we met onze Verrekijker de omgeving waarin het woord staat en maken we kennis met betekenisvolle en uitdagende contexten.
In het vierde leerjaar zetten we voor spelling onder meer in op werkwoordspelling, samenstellingen en afleidingen, woorden met meertekenklanken (aai, ooi, oei, eeuw, ieuw,…), alfabet, verkleinwoorden en meervouden.
Bij taal onderzoeken we zinnen, krijgen we per werkboek een creatieve schrijf- en/of spreekopdracht en gaan we op een motiverende manier aan de slag voor begrijpend lezen. Ook geven de kinderen dit schooljaar een eerste echte spreekbeurt!
Frans
We werken met de methode Oh là là.
Er zijn dit schooljaar nog geen toetsen of werkblaadjes, maar we zetten in op taalinitiatie en taalplezier.
Basisvertrouwen: Wauw, ik kan het. Het lukt me!
Taaldenken prikkelen: Wauw, als ik nadenk, begrijp ik het!
Taalattitude: Wauw, zo is het mooier, want zo is het correct!
In het vierde leerjaar starten we ieder thema met een verhaal en bijhorende prenten. Daaruit halen we de woordenschat en oefenen we deze in met liedjes, prentkaarten en speelse opdrachten. Handpop Cloclo
is steeds paraat om de kinderen op weg te zetten.
Oriëntatie op de wereld
We werken met de methode Wouw.
De Wouw is een roofvogel. Het beeld van een vogel is levendig: hij beweegt, is actief, vliegt de wereld mee rond en/of zit mee op de schouder van de kinderen. De vogel moet overzicht op het terrein houden, alert zijn, getuigt van veel kennis en kunde, durf en doorzetting.
Kortom, de Wouw bezit de vaardigheden die we van de leerlingen verwachten en waarin we de leerlingen helpen groeien.
In het vierde leerjaar gaan we met volgende thema’s aan de slag:
- Tot uw dienst (we leren alles over onze gemeente)
- Terug in de tijd (we leren de eeuw, oude beroepen, historische figuren,…)
- Hip hip hoera, ik ben 30 (we leren over de toekomst, technologie, voorspellingen,…)
- België in puzzels (we leren over ons land, het bestuur, de provincies,…)
Bovenstaande thema’s worden aangevuld met eigen thema’s die aansluiten bij de periode van het jaar en de interesses van de kinderen: week van het bos, programmeren met de Ozobot, wilde dieren,…
Sport
We turnen op woensdag.
De kinderen dragen een T-shirt van school, een donkere short en aparte sportschoenen.
Op maandag is er zwemmen, zie schoolkalender voor de data van het vierde leerjaar!
Contact
Bij vragen mag je steeds mailen naar: neoma.dumez@coconrieme.be
We maken er samen een leuk, leerzaam en onvergetelijk jaar van!
Ik leg jullie graag uit wat we allemaal doen in het 5de leerjaar. Ik kijk er naar uit jullie te verwelkomen in de Libellenklas!
Rekenen
We werken in de boeken van Katapult, target 1 tot 7. In de lessen zien we dit schooljaar heel wat nieuwe leerstof. Het laatste werkboek (target 8) maken we niet in de klas, dit kan wel gebruikt worden als huiswerk. We rekenen met grote getallen, dus is het heel belangrijk om tussenstappen te maken. Jullie mogen tijdens de lessen zelf verbeteren in de verbeterhoek, met verbetersleutel en een groene balpen. Voor het oefenen voor toetsen en het maken van taken kan je steeds je rakkertje gebruiken. Hierin staan alle regeltjes en voorbeelden rond nieuwe leerstof uit het 5de leerjaar.
Spelling & taal
We werken in de boeken van Verrekijker. Voor taal hebben we 8 boekjes/kijkers, met telkens een andere tekstsoort. Het laatste boekje is een herhalingsboekje.
Voor spelling hebben we 4 boekjes, met telkens 2 kijkers. We breiden de onthoudwoorden uit, oefenen op zinsontleding en ook op werkwoordspelling in de tegenwoordige tijd en verleden tijd. Voor het huiswerk van spelling kan je steeds je loepje gebruiken. Daarin staan alle regels + voorbeelden.
Lang zullen we lezen! 3 keer in de week hebben we een LIST- moment. In de klas hebben we een ruim aanbod van weetjesboeken, grappige leesboeken, spannend, leesboeken, strips, Franse boekjes,...
Frans
We starten dit schooljaar met een nieuwe methode, Zoufff!
We leren in 12 Missions heel wat nieuwe woorden. We oefenen zowel op spreken als schrijven. Luisteroefeningen komen ook aan bod. Het is heel belangrijk om de woorden goed en vaak te oefenen, daarvoor hebben jullie de Franse kolommen en elke week Frans dictee.
Wero
In de lessen wero werken we met thema’s van WOUW, maar ook met eigen uitgewerkte thema’s. We leren o. a. over ons eigen lichaam en het verleden met de verschillende historische periodes. We werken zeker ook het thema bosklassen uit.
Schoolagenda
Op maandag proberen we zoveel mogelijk in de agenda te schrijven, voor de volledige week. Als huiswerk kunnen jullie een spelling-, rekentaak of Franse taak krijgen. Jullie krijgen een huiswerkmap waar jullie alles kunnen insteken. Jullie kunnen ook huiswerk krijgen via Kabas of Bingel. Toetsen worden tijdig meegedeeld. Je krijgt een studeerwijzer bij de toets. De juf controleert jullie agenda’s wekelijks. De agenda’s worden wekelijks ondertekend door de ouders.
Sport
We turnen op dinsdagvoormiddag. Op maandag wordt er enkele keren gefietst. Dit wordt tijdig meegedeeld. Na februari gaan we ook enkele keren zwemmen, de planning wordt nog opgemaakt. Als we gaan zwemmen zorg je voor een handdoek, aansluitende zwembroek of badpak en een badmuts (dat kan je aankopen op school).
Tot snel in de Libellenklas! 🙂
juf Kaat
Jullie zijn aangekomen in het laatste jaar van de lagere school. Een belangrijk jaar voor jullie de overstap maken naar de middelbare school. Doorheen het schooljaar bereiden we ons samen voor op deze grote stap. We gaan samen op zoek naar de studierichting die zo goed mogelijk bij jullie zal passen.
Voor taal en spelling werken we met de boekjes van Verrekijker. Een boekje noemen we een ‘Kijker’. De laatste Kijker van taal is een boekje waar we alle leerstof herhalen.
De leerstof van taal en spelling in het 6e leerjaar bevat veel herhaling. We breiden wel de onthoudwoorden van spelling uit en gebruiken moeilijkere zinnen tijdens de lessen taalwijs, zinsontleding. Er worden dit schooljaar ook 4 spreekbeurten gegeven.
Voor rekenen werken we met de boekjes van Kadet. Een boekje noemen we een ‘Kaap’. Het laatste boek bevat geen nieuwe leerstof. We gebruiken dit boekje om toetsen voor te bereiden of om huiswerk te maken. We werken in dit boekje op verschillende niveaus (koop-en touwoefeningen).
Niet alle leerlingen zullen alle oefeningen maken.
Ook bij rekenen zien we dat er heel wat herhaling is. Wel breiden we uit tot 10 miljard, leren we m³, soortelijk gewicht en zullen we de oppervlakte en het volume van ruimtefiguren berekenen. Omdat we met grote getallen werken en de bewerkingen toch wel wat moeilijker worden, is het belangrijk om tussenstappen te noteren. Jullie zullen vaak zelf de werkboekjes mogen verbeteren aan de hand van een verbetersleutel.
Voor Frans gebruiken we de boekjes van Zouff. In deze werkboekjes zitten ook woordkaartjes zodat de kinderen deze op een speelse manier kunnen inoefenen. We bouwen dit schooljaar verder op de leerstof van het 5e leerjaar. Het blijft dus ook belangrijk om deze en de nieuwe woordenschat goed in te oefenen.
Voor wero gebruiken we vaak de boekjes van Wouw maar we vullen dit aan met eigen uitgewerkte thema’s zoals een thema over de bosklassen, studiekeuze, …
In onze schoolagenda worden de taken genoteerd op de dag dat ze klaar moeten zijn. Huiswerk kan zowel online als op papier gegeven worden. Het grootste deel van de toetsen wordt aangekondigd en worden dan ook in de agenda genoteerd. Per toets krijgen jullie een toetsenwijzer, hierop staat de te kennen leerstof. In de agenda kunnen jullie een werkplanning maken en aanduiden wanneer je een taak hebt afgewerkt. Ook is er plaats voor de ouders om iets te noteren. De agenda’s worden wekelijks ondertekend door de ouders. De juf controleert wekelijks of tweewekelijks. Vooraan in de agenda kleven we een vergeetkaart. Deze wordt ingevuld wanneer je een taak vergeet te maken. Vergeten is menselijk, iedereen vergeet wel eens iets, daarom heeft iedere vergeetkaart 5 vakjes. Wanneer deze vakjes vol zijn, volgt er een extra taak.
Jullie krijgen 3 kartonnen mappen: een rode waar we de toetsen per rapport in verzamelen, een blauwe voor huistaken en brieven die mee naar huis gaan en een oranje om de losse blaadjes in de bank in te verzamelen. We proberen onze bank ordelijk te houden, regelmatig sorteren we de blaadjes uit de oranje map.
Wanneer je boeken leest, gaat er een hele wereld voor je open! Daarom vinden we het ook in onze klas belangrijk om veel aandacht te schenken aan het lezen van boeken. In onze klas is er een ruime boekenhoek met heel wat verschillende boeken: grappige boeken, fantasieverhalen, strips, Engelse en Franse boekjes,… voor ieder wat wils! Enkele keren per week houden we ons LIST-moment en er zal ook een boekbespreking volgen over een zelfgekozen boek.
We proberen jullie ook een stuk zelfstandig te maken en verantwoordelijkheid te leren dragen. In de klas hebben we verschillende klastaken. Elke week worden er nieuwe mooimakers, energiesnoeiers, gewichtheffers,… aangeduid. Zo zijn jullie mee verantwoordelijk voor het vlotte verloop van het klasgebeuren.
Op het bord vooraan vinden jullie de dagplanning terug. Hier kunnen jullie de lesonderwerpen van de dag zien en ook de paginanummers van het werkboek dat we voor elke les nodig hebben.
Onze klas sport op maandag. Voor de sportlessen brengen jullie een sportshirt van school, een donkere short en sportschoenen mee. Ook op maandag zullen alle klassen fietsen of zwemmen volgens een beurtrol. Wanneer we gaan zwemmen zorg je voor een badmuts (kan op school aangekocht worden), een handdoek en een aansluitende zwembroek of badpak. De data van het zwemmen en fietsen kunnen jullie op de website vinden. Ook de data van de naschoolse sportactiviteiten kan je daar terugvinden.
Ik kijk er naar uit om jullie te mogen verwelkomen in onze Vlinderklas!
Sporten in de kleuterklassen :
Om de sportlessen van uw kind zo veilig mogelijk te laten verlopen, is het belangrijk om enkele afspraken te maken:
Sportieve, gesloten schoentjes zijn nodig voor een veilige sportles.
Tracht voor de meisjes liever geen rokjes aan te trekken op maandag want dan gaan wij hoofdzakelijk klimmen en klauteren.
Zorg ervoor dat kinderen met lang haar, hun haar vastbinden in een staartje.
Sieraden laat je op maandag en donderdag beter thuis.
Sporten in de lagere school :
Om de sportlessen vlot maar vooral veilig te laten verlopen, maak ik met jullie en de kinderen volgende afspraken:
De kinderen sporten met een T-shirt van school!
De kinderen sporten met een kort donker sportbroekje.
De kinderen dragen turnpantoffels of propere sportschoenen.
Voorzie de kinderen van een sportzakje zodat ze al hun turnkleren makkelijk kunnen opbergen.
Gelieve ALLES (T-shirt, broek, schoenen, sporttas, zwemkledij en handdoek) te naamtekenen. Zo kan ik een verloren of vergeten kledingstuk steeds terugbezorgen.
Indien je kind om medische redenen niet kan of mag deelnemen aan de sport- of zwemles, wens ik een doktersattest, een briefje of een nota (in agenda) van de ouders. Wie geen attest kan voorleggen, sport gewoon mee.
De kinderen hebben steeds gemakkelijke kledij en schoenen aan die ze zelfstandig kunnen aan - en uittrekken.
Uurwerken en juwelen moeten uit tijdens het sporten.
Meisjes met lang haar hebben steeds een haarelastiek bij of zorgen ervoor dat het haar al in een staart is bij aanvang van de sportles. Sporten met lange, losse haren is gevaarlijk.
Dank om hiermee rekening te houden!
Wie nog vragen of bemerkingen heeft, mag steeds langskomen om deze te bespreken.
Meester Tom